Sander de Vreugd werkt bijna vijf jaar voor DB KeukenGroep als verkoopadviseur. Eerst bij Keur Keukens in Haarlem en nu bij Artic Keukens in Utrecht.

In eerste instantie wilde Sander geen keukens verkopen maar auto’s. Toen zijn ouders een keuken kochten bij Avanti Keukens (één van de acht vestigingen van DB KeukenGroep) waren ze zo enthousiast dat Sander zich geroepen voelde om bij DB KeukenGroep te solliciteren. Dit was iets wat hem wel aansprak.

Je werkzaamheden als verkoopadviseur zijn heel divers, vertelt Sander. “Je moet op een goede manier klanten ontvangen en aanspreken. Je wil de klant zo goed mogelijk te adviseren over wat het beste bij de klant past. Ook ben je het soms niet eens met de klant en probeer je met een beter voorstel te komen, om zo toch aan de wensen van de klant te voldoen."

“De werkzaamheden als verkoopadviseur zijn divers: klanten ontvangen, adviseren, vragen beantwoorden..”

"Naast verkoopgesprekken in de showroom heb je veel contact met klanten via de mail en telefoon. Daarnaast moet je, als je een keuken hebt verkocht, zorgen dat je de juiste gegevens verzameld en inlevert bij de orderwerking. De collega’s van de orderwerking kunnen dan de keuken gaan bestellen.

Het allerleukste is een klant die zo enthousiast is over mijn voorstel, dat zo zo graag de keuken willen kopen. Zonder dat ik specifiek om de handtekening vraag."

Bekijk groter
Sander de Vreugd 2

“Er zijn natuurlijk ook klanten die nog aanvullende vragen hebben voordat ze akkoord gaan met het voorstel. Dat is natuurlijk ook goed, maar ik vind het altijd wel een mooi compliment voor je geleverde inzet als de klant direct akkoord gaat met je voorstel. Dan heb je je werk goed gedaan, omdat het voorstel dan goed aansluit bij de wensen en behoeften van de klant."

Iets wat Sander bij zal blijven zijn de klanten die erg blij zijn met hun keuken en die aangeven dat het nog mooier is geworden dan ze hadden verwacht.  

Open-sollicitatie

Meer medewerkers aan het woord

Lees meer over verschillende functies en over DB KeukenGroep.

“Eigenlijk zijn alle opdrachten leuk of bijzonder. Van een gewone hoekkeuken iets bijzonders maken is soms moeilijker dan een hele grote ruimte indelen waar veel plaats en budget is. Soms kunnen de meest simpele opstellingen uitpakken tot de mooiste keukens.”

Sander probeert de klant zich op zijn gemakt te laten voelen in de showroom. Hij wil op veel plekken een meerwaarde te bieden. “Ik ben klanten vaak een stap voor, zoals accessoires die goed bij de ontworpen keuken matchen al toe te passen voordat de klant erom heeft gevraagd. Of juist net dat stukje meer aandacht in het ontwerp waardoor het mooier wordt."

Als verkoopadviseur moet je meer kunnen dan mooie tekeningen maken, zo geeft Sander aan: "je moet correct zijn tegen iedere klant. En ook nauwkeurig, zodat je bijvoorbeeld afwijkingen t.o.v. de standaard goed vastlegt in de overeenkomst. En last but not least is het beel belangrijk dat je een stukje enthousiasme en passie aanbrengt in jouw werk waardoor de klant ziet dat je er echt iets moois van wil maken.”

“Je moet als verkoopadviseur enthousiasme en passie uitstralen richting de klant”

Sander zit erg op zijn plek binnen DB KeukenGroep. Hij is erg te spreken over de omgang met het personeel. “Je krijgt als verkoopadviseur veel ruimte en vrijheid, maar ook de juiste aandacht. In zekere zin is het allemaal erg no-nonsense maar wel met een meerwaarde.”

Keukenmontage-DB-KeukenGroep

Bekijk vacatures

Benieuwd naar onze openstaande vacatures? Bekijk ze hier.